Högerklicksskydd

torsdag 28 april 2011

Vecka 38


Kroppen:
Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt. När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.

Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.

Ja, nu är alltså barnet "klart". Så nu är han/hon välkommen att titta ut när som helst :) Men än så länge känner jag dock inte av något. Möjligtvis att det var konstigt igår, jag var så sjukt hungrig hela dagen. Åt faktiskt spaghetti till frukost - och vilken "vanlig" människa brukar göra det?? Nä, det var lite galet men jag var bara så hungrig. Var hungrig och åt massor hela dagen ända tills jag gick isäng.


Vaknade dock av att jag nästan kräktes inatt. Hade halsbränna och det har jag knappt haft alls under den här graviditeten. Det var mycket mer med Gry. Så ja, det var lite obehagligt. Men sen lyckdes jag då ändå somna om igen. Å nu är allt som vanligt igen.


Ska nog bara ta det lugnt idag, kolla på tv, sola lite och bara njuta av lugnet före stormen. Vem vet hur många dagar man har kvar innan det är full rulle här hemma jämt. Kanske skulle ta och lyssna klart på min ljudbok som jag påbörjade för jättelänge sedan, medan jag fortfarande jobbade. Jag minns knappt vad den handlade om längre så jag kanske måste lyssna ända från början igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar