Högerklicksskydd

måndag 18 april 2011

Uppåt på kurvan…

Idag har jag varit till barnmorskan. Det var ju lite spännande... eller ja. Var det det? Nästan lite jobbigt när jag ställde mig på vågen och insåg att jag gått upp 4 kg på de 2(!) senaste veckorna. Det var väl nästan lite väl mycket på en gång tycker jag.

Så nu har jag sammanlagt gått upp 10 kg.

 

Den sista viktuppgången och magens storleksökning innebar alltså ett väldigt stort hopp uppåt på min graviditetskurva.. ja ni ser ju själva - man ska helst ligga på mittenlinjen. Så om det har fortsatt mycket uppåt även till nästa gång måste vi nog göra ett tillväxtultraljud för att kolla så inte bebisen är bautastor! Gry vägde ju över 4 kg när hon föddes så barnmorskan sa att det kunde ju vara bra att kolla upp det om det verkar finnas risk för att även denna bebis är stor.

För övrigt var allt bra. Bebisen ligger med huvudet neråt, visserligen rörligt än och ganska högt upp - så förlossningen är väl kanske inte på g än på ett tag. Hjärtslagen ligger på 144. Det har varit samma de senaste 3 gångerna så den verkar hålla sig till den pulsen.

Jag mår väl ganska bra. Längtar tills jag orkar röra på mig igen för det börjar på att vara så tråkigt att bara vila jämt nu när det är så fint väder ute. Men lite besviken blev jag förstås över att jag gått upp så mycket nu på sistone, hade hoppats att jag skulle klara 10 kilosgränsen ända fram till förlossningen. Men det verkar ju inte så troligt nu i och med att det ändå är beräknat att vara 4 veckor kvar. Sannolikheten att jag går upp ingenting under dem veckorna är väl inte så stor... Men 8 kg till borde jag inte gå upp under dem veckorna i alla fall. Så jag tycker att jag borde klara mig undan bättre än med Gry då jag gick upp just 18 kg. Det var tungt!

Nä nu ska jag ta och hjälpa mig kära sambo och dotter med middagen. Skriver mer sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar